آموزش مهارتهای زندگی به کودکان

کودکان و مهارتهای اجتماعی
خلاصه آنچه در این مطلب خواهید خواند

مهارتهای زندگی چیست؟

مهارتهای زندگی گروهی از شایستگی‌های روانی-اجتماعی و مهارت‌های بین‌فردی است که به افراد در تصمیم‌گیری آگاهانه، حل مشکلات (حل مساله)، تفکر انتقادی و خلاقانه، برقراری ارتباط مؤثر، ایجاد روابط سالم، همدلی با دیگران و کنار آمدن و مدیریت زندگی‌ کمک می‌کند.

اهمیت مهارتهای زندگی برای کودکان

توسعه مهارتهای زندگی یک فرآیند مادام‌ العمر است و به افراد کمک می‌کند تا رشد کنند، بالغ شوند و به موفقیت برسند. ایجاد مهارتهای ضروری زندگی، تمرینی است که به کودکان کمک می‌کند تا قضاوت صحیح و عادات خوب را پرورش دهند. مهارتهای زندگی همچنین به رشد شخصیت، استعدادها و توانایی‌های ذهنی و جسمی کودکان کمک می‌کند. همچنین توانمندسازی کودکان برای تقویت این مهارتها به آنها کمک می‌کند تا تصمیمات منطقی بگیرند و همچنین یاد بگیرند که در موقعیت‌های مختلف چه کاری را چگونه انجام دهند.

آموزش مهارتهای زندگی به کودکان
توسعه مهارتهای زندگی یک فرآیند مادام‌ العمر است و به افراد کمک می‌کند تا رشد کنند، بالغ شوند و به موفقیت برسند.

مهارت‌های ضروری زندگی برای کودکان

پرورش استقلال

به کودکانتان اجازه دهید تا برخی مسائل ساده را بدون راهنمایی شما خودشان متوجه شوند و به آنها فرصت دهید تا کارها و فعالیت ها را بدون کمک انجام دهند. این به ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس کمک می‌کند و آنها را تشویق می‌کند تا کارهای ساده را بدون کمک و با اتکا به خود انجام دهند.

تصمیم گیری

تصمیم گیری مناسب یک مهارت ضروری زندگی است که هر کودکی باید از سنین پایین یاد بگیرد و تمرین کند. به عنوان مثال، به کودک خود اجازه دهید بین انواع مختلف لباس، اسباب بازی، غذا و بازی یکی را انتخاب کند. این به فرزند شما کمک می‌کند تا عواقب هر تصمیمی را که می‌گیرد بیاموزد. فرزندتان را در این فرآیند راهنمایی کنید تا قبل از هر تصمیمی، جوانب مثبت و منفی کارهایش را بسنجد. همچنین به آنها اجازه دهید هنگام تصمیم گیری اشتباه کنند و از طریق تمرین یاد بگیرند.

آموزش مهارتهای زندگی به کودکان
فرزندتان را در این فرآیند راهنمایی کنید تا قبل از هر تصمیمی، جوانب مثبت و منفی کارهایش را بسنجد. همچنین به آنها اجازه دهید هنگام تصمیم گیری اشتباه کنند و از طریق تمرین یاد بگیرند.

دفاع از خود

مهارت‌های دفاع شخصی به کودک کمک می‌کند تا اعتماد به نفس و قدرت درونی خود را به دست آورد و در زندگی خود به او خدمت کند. دفاع شخصی فقط محافظت از خود در برابر نیروی فیزیکی نیست. در عوض، شامل فعال بودن برای جلوگیری از مشکلات و استفاده از قاطعیت برای پاسخ به قلدری است. همچنین به کودکان می‌آموزد که چگونه موقعیت‌های خطرناک را شناسایی کنند، آنها را ارزیابی کنند و سپس با آنها رفتار کنند.

درک دیدگاه شخص دیگر

هنگامی که کودک شما موقعیت دشواری را که خود یا دوستانش با آن مواجه شده است توضیح می‌دهد، کودک را تشویق کنید که از دیدگاه شخص دیگری به سناریو نگاه کند. واکنشهای عاطفی افراد در موقعیت‌های مختلف را به کودک خود بیاموزید. این می‌تواند مهارتهای حل مسئله و توانایی درک افراد اطراف خود را بهبود بخشد.

صحبت با غریبه‌ها

همانطور که فرزند کوچک شما بزرگ می‌شود، با افراد مختلفی از جمله معلمان، همکلاسیها، رانندگان اتوبوس و مغازه داران آشنا می‌شود. به فرزندتان بیاموزید که چگونه با غریبه‌ها صحبت کند و خودش را توضیح دهد. این به بهبود مهارتهای ارتباطی و شنیداری آنها کمک می‌کند و آنها را اجتماعی‌تر می‌کند. به فرزندتان توضیح دهید که همه غریبه ها بد نیستند و باید با مردم رفتار دوستانه‌ای داشته باشند، در عین حال بدانید که باید فاصله ایمن را رعایت کنند و با همه هم خیلی دوست نباشند.

آموزش مهارتهای زندگی به کودکان
مدیریت زمان به کودکان می‌آموزد که بین کار مهم و فوری تفاوت قائل شوند و وظایف خود را اولویت‌بندی کنند.

مدیریت زمان

مدیریت زمان به کودکان می‌آموزد که بین کار مهم و فوری تفاوت قائل شوند و وظایف خود را اولویت‌بندی کنند.

مقابله با شکست

به کودک خود بیاموزید که شکست بخشی از فرآیند یادگیری است. به آنها توضیح دهید که شکست یک فرد را تعریف نمی‌کند و اینکه چگونه افراد با شکستها کنار می‌آیند و از آن چیزی قوی‌تر بیرون می‌آیند مهم است.

تفکر انتقادی

تفکر انتقادی به تحلیل و جذب اطلاعات، مقایسه موقعیتها، نگاه کردن به مسائل از زوایای مختلف و استنتاج کمک می‌کند. برای رشد تفکر انتقادی در کودکان، فرصت‌هایی را برای آن‌ها فراهم کنید تا بازی‌هایی را انجام دهند که شامل تفکر انتقادی است. این بازیها به کودکان اجازه می‌دهد تا مشکلات خود را حل کنند. به آنها بیاموزید که در پاسخ‌های خود تأمل کنند و تشویقشان کنید تا به چیزهای جدید فکر کنند.

  مطلب مرتبط : تفکر انتقادی و خلاق در کودکان

 

آموزش مهارتهای زندگی به کودکان
تفکر انتقادی به تحلیل و جذب اطلاعات، مقایسه موقعیتها، نگاه کردن به مسائل از زوایای مختلف و استنتاج کمک می‌کند.

مواجهه با چالشها

یک کودک زمانی می‌تواند بزرگ شود و یک بزرگسال قوی باشد که یاد بگیرد چگونه با چالشها روبرو شود. بنابراین فرزندتان را تشویق کنید تا چیزهای جدید و متفاوتی را امتحان کند. می‌توانید به آنها اجازه دهید که با یادگیری نحوه دوچرخه سواری یا بالا رفتن از درخت شروع کنند. به کودکتان اجازه دهید چالشهای خود را انتخاب کند، با شکست مواجه شود، از شکست برگردد و به تلاش ادامه دهد. پذیرش چالشها به ایجاد اعتماد به نفس و نگرش هرگز تسلیم نشدن در کودکان کمک می‌کند.

 انعطاف پذیری

این را می‌توان با تغذیه نکردن دائمی راه حل‌ها به کودک، بلکه با اجازه دادن به آنها برای درک یک مشکل، فکر کردن در مورد آنچه که می‌تواند انجام دهد و آن را به طور مستقل حل کند، توسعه داد. اطمینان حاصل کنید که کودک شما به اندازه کافی انعطاف پذیر است تا بتواند با انواع مختلف تغییرات و محیط‌ها سازگار شود.

آموزش مهارتهای زندگی به کودکان
به کودک خود بیاموزید که چگونه مسئولانه هزینه کند و برای آینده خود سرمایه‌گذاری کند.

بودجه بندی و مدیریت پول

پولدار بودن یک مهارت حیاتی است که هر فردی باید داشته باشد. به کودک خود بیاموزید که چگونه مسئولانه هزینه کند و برای آینده خود سرمایه‌گذاری کند. می‌توانید پانزده روز یک بار یا ماهی یک بار مقدار مشخصی پول جیبی به فرزندتان بدهید. اگر فرزندتان می‌خواهد چیزی گران‌قیمت بخرد، از او بخواهید در پول خود پس انداز کند و آن را بخرد. این عمل به آنها اطمینان می‌دهد که بودجه خود را برنامه ریزی می‌کنند، قبل از خرج کردن پس انداز می‌کنند و در خریدهای غیرمنتظره افراط نمی‌کنند.

سلامت و بهداشت خوب

آموزش اهمیت بهداشت و نظافت شخصی از سنین بسیار پایین به فرزندتان حیاتی است. اهمیت مسواک زدن دو بار در روز، شستن دست ها، حمام کردن و تغذیه سالم را به آنها بیاموزید. همچنین، در مورد انواع مختلف غذا بر اساس علایق کودکتان صحبت کنید. به عنوان مثال، اگر کودک شما دوست دارد از موهای خود مراقبت کند، در مورد غذاهای حاوی پروتئین و پتاسیم صحبت کنید. اگر کودک شما فعالیت بدنی و ورزش را دوست دارد، در مورد غذاهایی صحبت کنید که ثبات و استقامت را افزایش می دهند.

آموزش مهارتهای زندگی به کودکان
آموزش اهمیت بهداشت و نظافت شخصی از سنین بسیار پایین به فرزندتان حیاتی است.

درمان زخم

به کودک خود بیاموزید که ناحیه مورد نظر را با یک پارچه تمیز فشار دهد، محل برش را زیر آب شیر نگه دارد، آن را با صابون ملایم بشویید، با یک سواب پنبه ای پماد بمالد و زخم را با باند، گاز یا نوار چسب بپوشاند.

این امکان وجود ندارد که شما هر بار در کنار فرزندتان باشید. به کودک خود اجازه دهید در مواقع اضطراری از خود مراقبت کند. برای اطمینان از اینکه کودک شما با دیدن زخم مضطرب نمی شود، از واکنش بیش از حد خود اجتناب کنید. به کودک بگویید که جعبه کمک های اولیه کجاست و چگونه زخم ها و بریدگی ها را درمان کند.

پختن غذا

از فرزندتان بخواهید در تهیه غذا به شما کمک کند. می‌توانید چند کار مانند بریدن سبزیجات و میوه‌ها، زدن مربا یا کره روی یک تکه نان، یا قرار دادن سبزیجات خرد شده در یک کاسه برای تهیه سالاد را به آنها محول کنید. تهیه وعده های غذایی ساده و کمک به شما در آشپزخانه به آنها کمک می کند تا عادات غذایی سالم را درک کنند و به آنها بیاموزد که مستقل باشند.

آموزش مهارتهای زندگی به کودکان
مشارکت کودکان در تهیه وعده های غذایی ساده و کمک به شما در آشپزخانه به آنها کمک می کند تا عادات غذایی سالم را درک کنند و به آنها بیاموزد که مستقل باشند.

شستن لباس

آموزش شستن لباس‌ها به کودکان عادت‌های مسئولانه را در آنها ایجاد می‌کند. کودکان خردسال می توانند در جفت کردن جوراب ها و قرار دادن لباس های کثیف در سبد لباسشویی کمک کنند، در حالی که به کودکان بزرگتر می توان نحوه استفاده از ماشین لباسشویی، اندازه گیری مقدار مناسب مواد شوینده، آویزان کردن لباس ها برای خشک کردن و تا کردن لباس ها را آموزش داد.

بسته بندی هدیه

بسته بندی یک هدیه به رشد مهارت های تفکر خلاق کودک کمک می کند و به او کمک می کند تا تکنیک های مختلف بسته بندی را بیاموزد. می توانید به آنها کاغذ و نوار بدهید و از آنها بخواهید در مناسبت های خاص برای دوستان یا پدربزرگ و مادربزرگشان هدایایی بپیچند. بسته بندی هدیه همچنین یک راه عالی برای بهبود مهارت های حرکتی و هماهنگی دست و چشم کودک شما است.

آموزش مهارتهای زندگی به کودکان
کودکان این نسل زمان قابل توجهی را در صفحه نمایش خود می گذرانند. بنابراین ضروری است که چند قانون را تقویت کنیم تا به آنها کمک کنیم تا با خیال راحت در دنیای دیجیتال حرکت کنند.

سواد دیجیتال

کودکان این نسل زمان قابل توجهی را در صفحه نمایش خود می گذرانند. بنابراین ضروری است که چند قانون را تقویت کنیم تا به آنها کمک کنیم تا با خیال راحت در دنیای دیجیتال حرکت کنند. اول، به فرزندتان اجازه دهید تا از وب عاقلانه و با دلیل موجه استفاده کند. دوم، نحوه استفاده ایمن و مسئولانه از اینترنت را به آنها آموزش دهید.

نظافت و انجام کارهای خانه

مشارکت دادن کودکان در فعالیت های نظافتی چالش برانگیز است. از آنها بخواهید که اتاقشان را تمیز نگه دارند، تختشان را مرتب کنند و میزشان را مرتب کنند. همچنین می توانید از آنها بخواهید که به شما کمک کنند تا میز ناهارخوری را برای یک وعده غذایی بچینید یا بعد از غذا ظروف را تمیز کنید. یادگیری نحوه انجام کارهای خانه به کودکان کمک می کند تا مسئولیت های خود را درک کنند و مستقل شوند.

آموزش مهارتهای زندگی به کودکان
ضروری است که به فرزندتان اجازه دهید خودش آماده شود. اجازه دهید لباس خود را برای روز انتخاب کنند و به تنهایی آن را بپوشند.

 آماده شدن

ضروری است که به فرزندتان اجازه دهید خودش آماده شود. اجازه دهید لباس خود را برای روز انتخاب کنند و به تنهایی آن را بپوشند. به آنها بیاموزید که چگونه قبل از مدرسه مسواک بزنند، حمام کنند و موهای خود را شانه کنند. اینها مهارت های اساسی هستند که هر کودکی باید از سنین پایین بیاموزد.

آداب سفره

آداب اولیه سفره مانند استفاده از چاقو و چنگال هنگام غذا خوردن، شستن دست ها قبل از غذا و خوردن با دهان بسته را به کودک خود آموزش دهید. همچنین می توانید به کودک خود یاد دهید که چگونه در رستوران رفتار کند و چگونه غذا سفارش دهد.

 شنا کردن

شنا یکی از مهارت های ضروری زندگی کودکان است. این کار به طرق مختلف، چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی، برای کودکان مفید است و به آنها کمک می کند تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهند. شنا همچنین یک راه عالی برای آموزش ایمنی به کودکان و بهبود استقامت آنها است.

آموزش مهارتهای زندگی به کودکان
کودک خود را با مسیرهای اطراف شهر راهنمایی کنید و به او کمک کنید مسیرهای مختلف را از طریق مکان های دیدنی به خاطر بسپارد.

استفاده از نقشه ها

کودک خود را با مسیرهای اطراف شهر راهنمایی کنید و به او کمک کنید مسیرهای مختلف را از طریق مکان های دیدنی به خاطر بسپارد. همچنین می توانید از فرزندتان بخواهید که هر بار که بیرون می روید شما را به خانه هدایت کند تا مطمئن شوید که مسیر را به خاطر می آورد. نحوه خواندن نقشه و استفاده از GPS را به آنها آموزش دهید.

مسافرت

مهم است که کودک شما اصول اولیه سفر را بداند. از حمل‌ونقل عمومی گرفته تا دوچرخه‌سواری، مطمئن شوید که فرزندتان به خوبی در نحوه رفتن از یک مکان به مکان دیگر آگاه است. به عنوان مثال، نحوه خرید بلیط اتوبوس یا بلیط مترو را به آنها آموزش دهید و توضیح دهید که کدام مترو یا اتوبوس به خانه شما منتهی می شود.

 

 

 

 

 

مطالبی که می‌تواند برای شما مفید باشد:

  5 سالگی و نقاط عطف رشد کودک

  آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان

  تنظیم برنامه روزانه برای کودکان

  سبک زندگی هوم اسکول

 

زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه
دسترسی سریع