الفبا و آموزش آن به کودکان در خانه

آموزش الفبا به کودکان
خلاصه آنچه در این مطلب خواهید خواند
آموزش الفبا به کودکان اولین گام برای آشنایی آنها با دنیای زبان و واژگان است. کودکان از طریق الفبا می‌توانند در مورد کلمات و داستان ها یاد بگیرند و دایره دانش خود را گسترده تر کنند. این رو، آموزش الفبا به کودکان اولین گام برای آشنایی آنها با دنیای زبان و واژگان است.

یادگیری حروف الفبا برای کودکان از این جهت که به آنها در شناخت دنیای پیرامون کمک می‌کند بسیار حائز اهمیت است. کودکان از طریق الفبا می‌توانند در مورد کلمات و داستان ها یاد بگیرند و دایره دانش خود را گسترده تر کنند. این رو، آموزش الفبا به کودکان اولین گام برای آشنایی آنها با دنیای زبان و واژگان است.

ما به عنوان والدین اغلب نگران این مساله هستیم که چگونه الفبا را به کودکان پیش دبستانی خود آموزش دهیم طوریکه خوب و درست یاد بگیرند. برنامه آموزش الفبا بهتر است که قبل از رفتن کودکان به مهدکودک و مدرسه و از محیط خانه شروع شود. در این مقاله روشهایی سرگرم کننده برای آموزش الفبا فراهم کرده‌ایم تا بتوانید آن را به شکل مطلوبی به فرزندان خود آموزش دهید.

آموزش الفبا به کودکان
کودکان از طریق الفبا می‌توانند در مورد کلمات و داستان ها یاد بگیرند و دایره دانش خود را گسترده تر کنند. این رو، آموزش الفبا به کودکان اولین گام برای آشنایی آنها با دنیای زبان و واژگان است.

 

روشهایی برای آموزش الفبا به کودکان

1. آواز خواندن

کودکان عاشق گوش دادن به موسیقی هستند و ریتم را به سرعت یاد می‌گیرند. اگر چند آهنگ کودکانه را برای آنها پخش کنید، تمام روز آهنگ را زمزمه می‌کنند! بنابراین، یک راه عالی برای آشنایی کودکان با الفبا خواندن آهنگهای الفبا با آنهاست.

همه ما با آهنگ الفبای فارسی آشنا هستیم. آهنگهای متنوعی وجود دارند که می‌توانید آنها را برای فرزند خود پخش کنید. این آهنگها دارای تصاویری با حروف برای کودکان شما هستند که علاوه بر تقویت یادگیری شنیداری آنها باعث می‌شود تا یادگیری دیداریشان نیز تقویت شود.

آموزش الفبا به کودکان
کودکان عاشق گوش دادن به موسیقی هستند و ریتم را به سرعت یاد می‌گیرند. اگر چند آهنگ کودکانه را برای آنها پخش کنید، تمام روز آهنگ را زمزمه می‌کنند! بنابراین، یک راه عالی برای آشنایی کودکان با الفبا خواندن آهنگهای الفبا با آنهاست.

2. بازیهای تطبیق حروف

بازیهای تطبیق حروف می‌تواند راهی عالی برای آشنایی کودکان با حروف الفبا باشد. یکی از روشهایی که می توانید اجرا کنید، تهیه یک پوستر حروف الفبا و کارتهای الفبا است. کارتهای الفبا را در اختیار فرزندتان قرار دهید و از او بخواهید تا کارت مربطو به هر حرف را روی تصویر آن در پوستر قرار دهد. می توانید برای هر روز هفته یک حرف را انتخاب کنید و یا با توجه به استقبال فرزندتان روزهای بیشتری را به این بازی اختصاص دهید.

همچنین می‌توانید از حروف آهنربایی استفاده کنید و آنها را روی یخچال، سطوح یا تابلوی آهنربایی بچسبانید و از فرزندتان بخواهید که حروف نام خود و یا خوراکی ها و موارد دیگری که مورد علاقه‌اش است را انتخاب کند. پیکربندی نحوه آموزش الفبا آسان است به شرطی که بتوانید راه‌های سرگرم کننده‌ای را برای درگیر نگه داشتن فرزندتان در یادگیری پیدا کنید.

آموزش الفبا به کودکان
بازیهای تطبیق حروف می‌تواند راهی عالی برای آشنایی کودکان با حروف الفبا باشد.

3.جعبه‌های الفبا

سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز کردن فرآیند یادگیری الفبا باعث می شود تا فرزند شما میل یادگیری بیشتری پیدا کند و برای یادگیری کلمه جدید مشتاق تر شود. با ایجاد جعبه های الفبا، می توانید به کودک خود کمک کنید اشیا و اسباب بازی های جدیدتر مربوط به الفبا را کشف کند.

به عنوان مثال، می‌توانید حرف ن را برای یک هفته خاص انتخاب کنید، جعبه ای پر از اشیا، خوراکی و . . . که حرف اول نام آنها ن است را داخل جعبه قرار دهید و به همراه فرزندتان اشیا را یکی یکی بردارید و نام آن را بگویید. همانطور که به آنها اشیاء مختلفی را نشان می‌دهید که با حرف ن شروع می‌شوند، آنها را با حرف مشخص شده مرتبط می‌کنند و به یاد می‌سپارند.

هنگامی که آنها با تمام 32 حرف آشنا شدند، می‌توانید از آنها بخواهید که حرف مورد نظر را از محتویات جعبه حدس بزنند. این روش می‌تواند یک راه سرگرم کننده برای آموزش الفبا باشد و کودک شما را برای کشف جعبه های بیشتر هیجان زده نگه دارد.

آموزش الفبا به کودکان
سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز کردن فرآیند یادگیری الفبا باعث می شود تا فرزند شما میل یادگیری بیشتری پیدا کند و برای یادگیری کلمه جدید مشتاق تر شود.

4.فلش کارت

فلش کارتها راهی عالی برای کمک به کودکان در حفظ الفبا هستند. فلش کارتها دارای تصاویر هستند که به کودکان کمک می‌کند تا بتوانند حرف را با یک شی که با همان حرف شروع می‌شود مرتبط کنند. با این حال، برخی از فلش کارتها دارای تصاویری هستند که ممکن است هنگام تلفظ صدا با حرف مرتبط باشد اما با املای واقعی آن مطابقت نداشته باشد.

بهتر است از فلش کارتهایی استفاده کنید که تصاویر آن منطبق بر حروف اشیایی باشد که با همان حرف در فلش کارت نمایش داده شده‌اند. به خاطر داشته باشید هر چیزی که به کودکان پیش دبستانی آموزش داده می‌شود باید مشخص و ساده باشد تا بتوانند هر آنچه را که یاد می‌گیرند حفظ کنند. برای دانش آموزانی که در ابتدای مسیر یادگیری هستند، فلش کارتها باید دقیق باشند.

آموزش الفبا به کودکان
فلش کارتها راهی عالی برای کمک به کودکان در حفظ الفبا هستند. فلش کارتها دارای تصاویر هستند که به کودکان کمک می‌کند تا بتوانند حرف را با یک شی که با همان حرف شروع می‌شود مرتبط کنند.

 

5.برای یادگیری سریعتر غذاهایی به شکل حروف درست کنید

کودکان عاشق خوردن هستند؛ از این رو یکی از بهترین راه‌ها برای آموزش الفبا، درست کردن غذا به شکل حروف یا ترتیب دادن جلسات آشپزی است که در آن کودکان می‌توانند برای برش های شیرینی و . . . از شکل حروف استفاده کنند. بسیاری از مواد غذایی و خوراکی‌ها مانند غلات، رشته فرنگی، بیسکویت و . . . به شکل حروف وجود دارند که می‌توانید از آنها در وعده های غذایی استفاده کنید و علاوه بر یادگیری، وعده‌های غذایی را سرگرم کننده کنید. فرزندان شما همانطور که غذا می‌خورند، حروف را تشخیص می‌دهند و سریعتر یاد می‌گیرند.

آموزش الفبا به کودکان
کودکان عاشق خوردن هستند؛ از این رو یکی از بهترین راه‌ها برای آموزش الفبا، درست کردن غذا به شکل حروف یا ترتیب دادن جلسات آشپزی است که در آن کودکان می‌توانند برای برش های شیرینی و . . . از شکل حروف استفاده کنند.

6.خواندن کتابهای الفبا

یادگیری حروف از کتابهای الفبا بهترین و سنتی‌ترین راه برای یادگیری الفبا است. با چندین کتاب الفبا در رنگهای مختلف و گرافیک گیرا، می‌توانید بچه های خود را زودتر با الفبا آشنا کنید. بیشتر کتابهای الفبا دارای فعالیتهایی هستند که کودکان می‌توانند برای تمرین الفبا روی آنها کار کنند. اگر نمی‌دانید چگونه الف ب پ را به کودکان خود آموزش دهید، در اولین قدم از کتابهای الفبا استفاده کنید.

7.فعالیتهای حسی

کودکان باید با یادگیری الفبا به گونه ای آشنا شوند که شامل فعالیت های چندحسی باشد. وقتی بچه‌ها از حواس مختلف برای آشنایی با یک حرف، شکل و احساس آن استفاده می‌کنند، بیشتر و بهتر می توانند آنها را به خاطر آورند. از آنجایی که کودکان دامنه توجه کمتری دارند، می توانند با درگیر کردن حواس خود در یک فعالیت یادگیری، چیزها را سریعتر انتخاب کنند.

حروف کاغذ سنباده راهی عالی برای آشنایی کودکان با الفبا در قالب یک فعالیت و بازی حسی است. آنها می توانند انگشتان خود را در شکل حرف بگذرانند و با ردیابی حروف سنباده خاطره ای از شکل الفبا داشته باشند. همچنین می‌توانید یک سینی شن برای نوشتن حروف قرار دهید، جایی که بچه‌هایتان می‌توانند با انگشتان خود حروف را از میان شن‌ها بکشند.

آموزش الفبا به کودکان
کودکان باید با یادگیری الفبا به گونه ای آشنا شوند که شامل فعالیت های چندحسی باشد. وقتی بچه‌ها از حواس مختلف برای آشنایی با یک حرف، شکل و احساس آن استفاده می‌کنند، بیشتر و بهتر می توانند آنها را به خاطر آورند.

8.حروف نامشان را به فرزندتان آموزش دهید

کودکان از بدو تولد بیش از هر کلمه دیگری نام خود را می‌شنوند. بنابراین، آشنایی کامل با حروف و صداهای نامشان به آنها کمک می‌کند تا نحوه کار زبان را درک کنند و حروف دیگر را سریعتر یاد بگیرند. همانطور که نام فرزندتان در این دنیا به آنها هویت می‌دهد، آنها بهتر از هر کلمه دیگری با نام خود ارتباط برقرار می‌کنند. به کودکان کمک کنید ابتدا با نام خود آشنا شوند تا یادگیری حروف دیگر الفبا برایشان آسان شود. هرچه سریعتر حروف نام خود را یاد بگیرند، بهتر می توانند حروف دیگر را حفظ کنند.

9.حروفی که فرزندتان می آموزد را دنبال کنید!

در حالی که نحوه آموزش حفظ حروف الفبا به کودک را پیکربندی می‌کنید، پیشرفت فرزند خود را پیگیری کنید. یک کلید برای افزایش مقیاس پیشرفت آنها این است که هر بار که شروع می‌کنید تمام حروف الفبا را تمام کنید. به این ترتیب آنها می‌توانند سعی کنند تا حد امکان حروف را حفظ کنند و قبل از اینکه متوجه شوید به طور منظم به حروف الفبا مسلط می‌شوند.

آموزش الفبا به کودکان
در حالی که نحوه آموزش حفظ حروف الفبا به کودک را پیکربندی می‌کنید، پیشرفت فرزند خود را پیگیری کنید.

10.ارزیابی هفتگی داشته باشید

در حالی که کودک خود را درگیر فعالیتهای مختلف برای یادگیری حروف می‌کنید، به همان اندازه مهم است که پیشرفت او را ارزیابی کنید. در پایان هر هفته، می‌توانید تعداد حروفی که آنها یاد گرفته‌اند و تعداد کلمات یا چیزهای مرتبط با آن حروف را که می‌توانند شناسایی کنند و به آنها فعالیتهایی بدهید تا بیشتر تمرین کنند. می‌توانید با بچه‌هایی که آهسته یاد می‌گیرند، در فعالیتهای هنری و صنایع دستی شرکت کنید، حروف را از کاغذهای رنگی جدا کنید و . . . تا در نهایت به آن‌ها کمک کنید یاد بگیرند و با همسالان خود در پیش‌دبستانی پیش بروند.

اکنون که یاد گرفتیم چگونه حروف الفبا را به روشی سرگرم کننده به کودکان پیش دبستانی خود آموزش دهیم، بهتر است برای وضوح بیشتر، با مفهوم تشخیص حروف بیشتر آشنا شویم.

تشخیص حروف زمانی اتفاق می‌افتد که فرزند شما به راحتی بتواند بین 32 حرف الفبا تمایز قائل شود و آنها را به وضوح تلفظ کند. آنها ممکن است بتوانند آهنگ الف ب پ را بخوانند یا به چند حرف اول الفبا مسلط باشند، اما زمانی می‌توان از تشخیص حروف آنها مطمئن بود که بتوانند حروف را به طور تصادفی تشخیص دهند و آنها را به صورت جداگانه تلفظ کنند.

با پرسیدن سوالات تصادفی از آنها در مورد حرفی که یک کلمه خاص با آن شروع می‌شود و یا اینکه حروف یک کلمه را جدا جدا بخوانند، می‌توانید مطمئن شوید که فرزند شما در تشخیص حروف مهارت پیدا کرده است. این یک روش درخشان برای آموزش الفبا به کودکان است.

آموزش الفبا به کودکان
در حالی که کودک خود را درگیر فعالیتهای مختلف برای یادگیری حروف می‌کنید، به همان اندازه مهم است که پیشرفت او را ارزیابی کنید.

بیایید بررسی کنیم که چرا یادگیری نام حروف برای بچه ها بسیار مهم است.

مزایای یادگیری نام حروف چیست؟

  • کودکان باید با نام هر حرف آشنا باشند زیرا به طور خودکار به آنها کمک می‌کند تا یک حرف را سریعتر در ذهن خود تداعی کنند و در نهایت در سالهای ابتدایی مدرسه به خواندن مسلط شوند.
  • وقتی کودکان نام حروف را تمرین می‌کنند، تمایل دارند صدای هر حرف را به راحتی به خاطر بسپارند.
  • کودکان زمانی که با صدای هر حرف آشنا شوند به طور خودکار خواندن بهتر را یاد می‌گیرند و تلفظ آنها تقویت می‌شود.
  • همانطور که نام حروف را یاد می‌گیرند، برای کشف حروف بیشتر و کلماتی که با آن حروف تشکیل شده اند هیجان و شوق بیشتری دارند.

آیا ابتدا حروف بزرگ یا کوچک باید آموزش داده شود؟

اگرچه کودکان قبل از شروع خواندن و نوشتن باید با حروف بزرگ و کوچک مسلط باشند، اما توصیه می‌شود که والدین با حروف بزرگ شروع کنند زیرا متمایزتر هستند و به خاطر سپردن آنها راحت تر هستند. در نهایت، هنگامی که کودک شما شروع به تشخیص حروف بزرگ کرد، می‌توانید حروف کوچک را یکی یکی به او معرفی کنید.

آموزش الفبا به کودکان
آموزش حروف الفبا فرآیندی مستمر است و باید به طور ماهرانه در فعالیتهای روزانه گنجانده شود تا به فرزندان شما کمک کند تا با هر حرف آشنا شوند.

سخن پایانی

آموزش حروف الفبا فرآیندی مستمر است و باید به طور ماهرانه در فعالیتهای روزانه گنجانده شود تا به فرزندان شما کمک کند تا با هر حرف آشنا شوند. با نگه داشتن مگنتهای حروف، شکلات های حروفی یا غلات، می‌توانید خاطره‌ای دیداری برای فرزندانتان در زندگی روزمره ایجاد کنید و در نهایت به آنها کمک کنید تا با صدا و شکل هر حروف الفبا آشنا شوند.

از آنجایی که الفبا پایه اصلی قدرت فرد در زبان را تشکیل می‌دهد، با انجام فعالیتهای ذکر شده در این مقاله و استفاده از تکنیکهای ساده آموزش و یادگیری، می‌توانید در آموزش الفبا به فرزندانتان عالی باشید.

 

 

 

 

مطالبی که می‌تواند برای شما مفید باشد:

  سواد اولیه و تشویق کودکان به پیش خواندن

  تقویت مهارت خواندن در کودکان هوم اسکول

  آمادگی فرزندان برای آموزش خانگی

  افزایش تمرکز کودکان در آموزش خانگی

زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه
دسترسی سریع