احترام متقابل بین والدین و فرزندان

احترام متقابل والدین و فرندان
خلاصه آنچه در این مطلب خواهید خواند
احترام متقابل بین والدین و فرزندان نقش کلیدی در شکل گیری یک پیوند محکم و رابطه سالم دارد. همچنین به سادگی احساس خوشایندی ایجاد می‌کند که با گذشت زمان بیشتر می‌شود. با این حال، مسیر احترام گاهی می‌تواند دشوارتر از انتظارمان باشد و هنگامی که فرزندمان به ما بی احترامی می‌کند، اغلب به شیوه‌ای اشتباه واکنش نشان می‌دهیم.

احترام متقابل چیست؟

احترام متقابل سنگ بنای هر رابطه سالم است. اما احترام متقابل در یک رابطه دقیقاً به چه معناست؟ این فقط در مورد مودب بودن با یکدیگر نیست.

به بیان ساده، احترام متقابل یک خیابان دوطرفه است که در آن هر فرد در رابطه به احساسات و نظرات طرف مقابل ارزش می‌دهد، تصدیق می‌کند و در نظر می‌گیرد. این تعریف احترام متقابل پایه و اساس یک رابطه سالم و پر رونق را ایجاد می‌کند که در آن هر دو طرف احساس ارزشمند بودن و مورد توجه قرار گرفتن می‌کنند.

علاوه بر این، به این معنی است که هر یک از طرفین در رابطه، ویژگی‌ها و فردیت منحصر به فرد دیگری را می‌شناسند و می‌پذیرند و با وقار و ملاحظه با یکدیگر رفتار می‌کنند. وقتی در یک رابطه احترام به یکدیگر وجود داشته باشد، احتمال بروز تعارضات کمتر و راحت‌تر حل می‌شود و هر دو فرد می‌توانند خود را آشکارا و صادقانه بیان کنند.

احترام متقابل بین والدین و فرزندان
احترام متقابل بین والدین و فرزندان اساسی است و نقش کلیدی در شکل گیری یک پیوند محکم و یک رابطه سالم دارد.

احترام متقابل بین والدین و فرزندان

احترام متقابل بین والدین و فرزندان اساسی است و نقش کلیدی در شکل گیری یک پیوند محکم و یک رابطه سالم دارد. همچنین به سادگی احساس خوشایندی ایجاد می‌کند که با گذشت زمان بیشتر می‌شود. با این حال، مسیر احترام گاهی می‌تواند دشوارتر از آنچه ما انتظار داریم باشد و هنگامی که فرزندمان به ما بی احترامی می‌کند، ما اغلب به شیوه‌ای اشتباه واکنش نشان می‌دهیم.

وقتی با موقعیت بی‌احترامی مواجه می‌شوید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از موقعیت به عنوان یک فرصت آموزشی استفاده کنید. البته، سخت است که واکنش منفی نشان ندهید. اما اگر خودکنترلی را تمرین کنیم خیلی بیشتر از این که به فریاد زدن و تنبیه فرزندانمان متوسل شویم، خواهیم رسید.

والدین با همه پاسخ‌ها به دنیا نمی‌آیند و بچه‌ها با کتابچه راهنمای دستورالعمل نمی‌آیند. اما امروز به شما کمک می‌کنیم تا برای موقعیت‌هایی که باید احترام گذاشتن را به فرزندانتان آموزش دهید، به درستی آماده شوید و این کار را بدون ناراحتی یا سرزنش فرزندانتان انجام دهید.

احترام متقابل بین والدین و فرزندان
برای اینکه فرزندان ما بیاموزند و احترام را الگو قرار دهند، ما باید شروع به احترام گذاشتن به فرزندان خود کنیم.

رایج ترین واکنش‌های والدین در مقابل بی‌احترامی فرزندان

وقتی احساس می‌کنیم که فرزندانمان به ما بی‌احترامی می‌کنند، ما به عنوان والدین تمایل داریم به روش زیر واکنش نشان دهیم:

  • شوک و هیبت : در ناباوری ساکت و فلج می‌مانیم.
  • واکنش منفی : ما از روی انگیزه بیش از حد واکنش نشان می‌دهیم که فقط باعث بدتر شدن اوضاع می‌شود. این ممکن است شامل خشونت، فریاد زدن یا تنبیه فرزندانمان باشد.
  • تقاضای احترام کردن : ما اغلب این اشتباه را مرتکب می شویمبدون اینکه به طور واضح و قاطعانه آن را در رابطه والدین/فرزند خود بگنجانیم.

برای اینکه فرزندان ما بیاموزند و احترام را الگو قرار دهند، ما باید شروع به احترام گذاشتن به فرزندان خود کنیم. این به معنای توجه به آنها و درک احساسات آنهاست. ما باید سن و نیازهای آنها را در نظر بگیریم تا مسائل را از دید آنها ببینیم. این تضاد در نظرات و برداشت‌ها به آنها کمک می‌کند تا بهتر با موقعیت بین شما و خودشان روبرو شوند و به پیش بروند. 

احترام متقابل بین والدین و فرزندان
رفتار محترمانه با فرزندتان در مورد نزدیک شدن به فرزندتان و تلاش برای درک افکار و احساسات او است.

دیالوگ بخش کلیدی یک رابطه خوب است

بدون شک احترام یکی از مهم‌ترین ارزش‌هایی است که می‌توانید به فرزندان خود بیاموزید. احترام یک مفهوم متقابل است و ما به قصد دریافت آن احترام قائلیم. به یاد داشته باشید، رفتار محترمانه با فرزندتان به این معنا نیست که با او به عنوان یک مافوق رفتار کنید یا تسلیم خواست فرزندتان باشید. این در مورد نزدیک شدن به فرزندتان و تلاش برای درک افکار و احساسات او است.

با فرزندتان گفتگو کنید و به دنبال لحظه مناسب برای نشستن با هم و گفتگوی مسالمت آمیز باشید. سعی کنید زمانی را بیابید که هر دو در خلق و خوی آرام و دور از استرس و ناراحتی باشید. زمانی که صحبت می کنید نگرش مثبت داشته باشید و به دنبال درک فرزندتان باشید و با هم به دنبال راه حل مناسب باشید.

فراموش نکنید که گذشته به پایان رسیده است و بازگشتی نیست. اگر در مورد چیزی که قبلاً تمام شده شکایت کنیم، ما را به هیچ جا نمی‌رساند. توصیه امروز ما به شما این است که با صبر و حوصله به نگرانی‌های فرزندان خود پاسخ دهید. این بهترین راه برای نشان دادن احترام به فرزندان کوچکتان خواهد بود و همچنین الگوی خوبی از احترام به آنها ارائه می‌دهد.

احترام متقابل بین والدین و فرزندان
یکی از کارهایی که ما به عنوان والدین باید انجام دهیم این است که یاد بگیریم از طریق قوانین تفاوت ایجاد کنیم. در این زمینه، مهمترین چیز این است که خودمان اولین کسی باشیم که به این قوانین احترام می‌گذارد.

یاد بگیرید که تفاوت ایجاد کنید

یکی از کارهایی که ما به عنوان والدین باید انجام دهیم این است که یاد بگیریم از طریق قوانین تفاوت ایجاد کنیم. در این زمینه، مهمترین چیز این است که خودمان اولین کسی باشیم که به این قوانین احترام می‌گذارد. ما باید از آنها پیروی کنیم و به فرزندان خود نیز یاد بدهیم که از آنها پیروی کنند و به دنبال انجام این کار بدون ناراحتی باشیم.

در زیر فهرستی از پیشنهادات در مورد چگونگی ایجاد تفاوت به روشی مثبت آورده شده است:

قوانین خود را دنبال کنید و به آنها احترام بگذارید

مقاوم باشید 

مهم است که ثابت قدم باشید تا وقتی از فرزندانتان درخواست می‌کنید دچار سردرگمی نشوند. در غیر این صورت، آنها درخواست‌های شما را جدی نمی‌گیرند.

احترام متقابل بین والدین و فرزندان
تشخیص اینکه چه زمانی فرزندانتان خوب کار می‌کنند یک بخش کلیدی برای به جا گذاشتن یک علامت مثبت در شخصیت آنها است

محدودیت‌های واضحی را تعیین کنید و دلیل آن را به فرزندان خود توضیح دهید 

به یاد داشته باشید، طبیعی است که کودکان برای آزمایش و تجربه کسب کردن محدودیت ایجاد کنند! این راهی برای کاوش است و بخشی از توسعه آنهاست. وقتی فرزندان شما محدودیت‌ها را پشت سر می‌گذارند، این یک حمله شخصی نیست. با آرامش و قاطعیت قانون و دلیل پشت آن را توضیح دهید. با گذشت زمان، فرزند شما یاد می‌گیرد که به محدودیت‌ها احترام بگذارد و هر دو از درگیری‌های غیرضروری اجتناب کرده‌اید.

تشخیص دهید که چه زمانی فرزندانتان خوب کار می‌کنند 

این یک بخش کلیدی برای به جا گذاشتن یک علامت مثبت در شخصیت فرزندان شما است. کلمات تاییدی از طرف شما باعث می‌شود احساس خوبی در مورد انجام کار درست داشته باشند و علاوه بر این، آنها را برای ادامه کار تشویق می‌کند.

چگونه نه بگوییم؟

گاهی اوقات نه گفتن به فرزندانمان زمانی که از ما چیزی می‌خواهند سخت است. ممکن است وسوسه شوید که فقط برای خوشحال کردن فرزندتان یا اجتناب از عصبانیت تسلیم شوید. (تله های ذهنی والدین) با این حال، بهتر است نقش خود را به عنوان یک والدین مسئول انجام دهید و یاد بگیرید که در مواقع لزوم نه بگویید.

احترام متقابل بین والدین و فرزندان
به فرزندان خود نشان دهید که نیازهایشان را می‌شناسید و می‌دانید که به کدام خواسته‌ها باید توجه کرد. احترام یک ارزش است، اما همچنین نقطه ملاقات دو انسان با دیدگاه‌های متفاوت است.

از ناراحت شدن، گریه کردن یا ناامید شدن فرزندانتان نترسید 

هنگامی که فرزندانتان چنین رفتاری نشان دادند در وسوسه ظلم قرار نگیرید. آموزش نظم و احترام به آنها یک چیز است، تحمیل با زور و بدرفتاری چیز دیگری است. وقتی محدودیت‌های محکمی تعیین می‌کنید و فرزندانتان را مسئول می‌دانید، مهم‌ترین پیام را ارسال می‌کنید. با این کار به فرزندتان نشان می‌دهید که دوستش دارید و به اتفاقاتی که برایش می‌افتد اهمیت می‌دهید.

علاوه بر این به آنها نشان می‌دهید که نیازهایشان را می‌شناسید و می‌دانید که به کدام خواسته‌ها باید توجه کرد. احترام یک ارزش است، اما همچنین نقطه ملاقات دو انسان با دیدگاه‌های متفاوت است.

احترام متقابل بین والدین و فرزندان
وقتی زمان صحبت کردن با فرزندانتان در مورد رفتار آنها و انگیزه های پشت آن رفتار فرا می‌رسد، رفتار شما مهم است. فریاد نزنید و اجازه ندهید گفتگو به دعوا تبدیل شود.

 

  مطلب مرتبط : تله های ذهنی والدین

 

انضباط؟ بله، شدت؟ خیر

وقتی زمان صحبت کردن با فرزندانتان در مورد رفتار آنها و انگیزه های پشت آن رفتار فرا می‌رسد، رفتار شما مهم است. فریاد نزنید و اجازه ندهید گفتگو به دعوا تبدیل شود. اگر این کار را انجام دهید، فقط بی احترامی بیشتری را از طرف خودتان و فرزندتان ایجاد خواهید کرد.

علیرغم اعتقاد بسیاری از والدین، بلند کردن صدایتان به شما اقتدار، اعتبار یا احترام بیشتری نمی‌دهد. در واقع فریاد زدن تنها باعث ایجاد ترس، نافرمانی و دوری از فرزندانتان می‌شود. همیشه هدفتان این باشد که با بچه‌های کوچکتان آرام صحبت کنید و زبان بدن، لحن و صدا و کلماتتان را کنترل کنید. رفتار شما به فرزندانتان می‌آموزد که به همان شیوه پاسخ دهند.

وقتی فرزندتان با شما مخالفت می‌کند یا با شما صحبت می‌کند خونسردی خود را حفظ کنید 

تمام تلاش خود را بکنید تا توضیح دهید که روشی که کودک شما پاسخ می‌دهد مفید یا صحیح نیست. به یاد داشته باشید که شما پدر و مادر هستید و این وظیفه شماست که تغییر ایجاد کنید. به کودک خود بیاموزید که راه‌های محترمانه تری برای گفتن چیزها بدون خشونت، پرخاشگری یا پاسخگویی وجود دارد.

احترام متقابل بین والدین و فرزندان
به کودک خود بیاموزید که راه‌های محترمانه تری برای گفتن چیزها بدون خشونت، پرخاشگری یا پاسخگویی وجود دارد.

سخن پایانی :

اگرچه ممکن است گاهی اوقات اعمال این نکات دشوار باشد، اما به عنوان والدین باید در مورد فرزندانمان خودکنترلی را تمرین کنیم. اگر واکنش‌های ما پرخاشگرانه باشد، تنها می‌توانیم انتظار پاسخ‌های تهاجمی را از فرزندانمان داشته باشیم.

 

 

 

مطالبی که می‌تواند برای شما مفید باشد:

  ویژگی‌های والدین هوم اسکول

  والدین و آموزش رفتار منطقی به فرزندان – قسمت اول

  الگوی رفتاری که می خواهید از فرزندانتان ببینید

  بهترین والدینی باشید که می‌توانید باشید

زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه
دسترسی سریع