مهارتهای تفکر تحلیلی در کودکان

مهارتهای تحلیلی در کودکان
خلاصه آنچه در این مطلب خواهید خواند
برای هر انسان، توانایی تفکر تحلیلی بسیار مهم است زیرا در زندگی روزمره در معرض موقعیتهای خاصی قرار می‌گیریم که باید ذهن و منطق خود را تجزیه و تحلیل کنیم و در مورد آنها عملی داشته باشیم. اگر مهارتهای تحلیلی خوبی داشته باشیم، راحت‌تر به تصمیم‌های مفید می‌رسیم و می‌دانیم چگونه از اطلاعاتی که در اختیار داریم استفاده کنیم.

مهارتهای تفکر تحلیلی چیست؟

مهارتهای تحلیلی یا توانایی کاوش، درک، حل، تصمیم‌گیری و غیره به طور موثر جنبه مهمی از زندگی روزمره ما است. هر کاری که انجام می‌دهیم به این مهارت نیاز دارد حتی اگر متوجه آن نباشیم. افرادی که تجزیه و تحلیل می‌کنند معمولاً بسیار کنجکاو هستند زیرا کاوشگر هستند و می‌خواهند کاوش کنند و بیشتر بدانند. والدینی که این خصوصیات را دارند نیز می‌توانند این ویژگی را به فرزندان خود منتقل کنند که برای فرزندان یا جامعه در آینده مفید باشد.

تفکر تحلیلی در کودکان
افرادی که تجزیه و تحلیل می‌کنند معمولاً بسیار کنجکاو هستند زیرا کاوشگر هستند و می‌خواهند کاوش کنند و بیشتر بدانند.

مهارتهای تحلیلی چطور به کمک فرزندانمان می‌آیند؟

برای هر انسان، توانایی حل مسائل و تفکر تحلیلی بسیار مهم است زیرا در زندگی روزمره در معرض موقعیتهای خاصی قرار می‌گیریم که باید ذهن و منطق خود را تجزیه و تحلیل کنیم و در مورد آنها عملی داشته باشیم. بنابراین، اگر مهارتهای تحلیلی خوبی داشته باشیم، راحت‌تر به تصمیم‌های مفید می‌رسیم و می‌دانیم چگونه از اطلاعاتی که در اختیار داریم استفاده و آنها را  تجزیه و تحلیل کنیم.

از آنجایی که تقریبا همه چیز در حال حاضر به صورت آنلاین اتفاق می‌افتد، ما باید به کودکان خود یاد دهیم که چگونه چیزها را تجزیه و تحلیل کنند و در آن ماهر باشند. مهارت تجزیه و تحلیل چیزی است که ممکن است به دلیل این عجله در فناوری و توجه کوتاهی که امروزه مردم دارند نادیده گرفته شود. تفکر انتقادی، تحلیل و حل مسائل مهارتهای پیشرفته‌ای هستند که کودکان برای موفقیت خود به آنها نیاز دارند و شما می‌توانید از طریق هوم اسکول یا آموزش خانگی آنها را به فرزندان خود بیاموزید.

تفکر تحلیلی در کودکان
تفکر انتقادی، تحلیل و حل مسائل مهارتهای پیشرفته‌ای هستند که کودکان برای موفقیت خود به آنها نیاز دارند.

چگونه از مهارتهای تحلیلی در زندگی روزمره استفاده می‌شود؟

مهارتهای تحلیلی به سازماندهی روزها و حتی زندگی افراد کمک می‌کند همچنین، به شما کمک می‌کند تا در زندگی عملی‌تر باشید و برنامه‌های خود را اجرا کنید. بنابراین این یک مهارت اساسی است که ما باید به عنوان انسان داشته باشیم زیرا به طور روزمره، مهارتهای تحلیلی به شما در تصمیم گیری و داشتن یک زندگی بدون دردسر کمک می‌کند.

تفکر تحلیلی در کودکان
یکی از راه های تقویت تفکر تحلیلی در کودکان این است که اسباب بازی هایی در اختیار آنها قرار دهید تا آنها را به فکر، تجزیه و تحلیل وادار کند.

 

برای بهبود مهارتهای تحلیلی فرزندم چه کنم؟

شما به عنوان والدین می‌توانید کارهای زیادی برای فرزندتان انجام دهید. اولین چیز این است که مطمئن شوید اسباب بازی‌ها و سایر چیزهایی که در اختیار کودکانتان قرار می‌دهید آنها را به فکر، تجزیه و تحلیل و تجسم وادار می‌کند. به عنوان مثال، اسباب بازی هایی برای کودکان وجود دارد که رنگها، شکل‌ها و غیره متفاوتی دارند. این نوع از اسباب بازی‌ها باعث می‌شود کودکان شما از سنین پایین این تفاوتها را تجزیه و تحلیل کنند.

با گفت‌وگوها، پرسش‌ها، و ارتباط با همه کارهایی که با هم انجام می‌دهید، مانند خواندن کتاب، تماشای کارتون و غیره، تعامل با فرزندان خود را شروع کنید. از آنها سؤالات باز بپرسید که آنها را به فکر و تعامل وادار کند. انجام بازی هایی مانند شطرنج، جدول کلمات متقاطع، پازل به اندازه کافی خوب هستند، اما چیزهای کوچکی مانند ارتباط، یک مهارت اساسی است که باعث می‌شود کودکان فکر و تجزیه و تحلیل کنند.

تفکر تحلیلی در کودکان
برای تقویت تفکر تحلیلی در کودکان، انها را به تفکر متفاوت تشویق کنید

راهکارهایی برای توسعه مهارتهای تحلیل و حل مسئله در کودکان

کودکان را به تفکر متفاوت تشویق کنید

می‌توانید اشیاء مختلفی مانند کلاه، آویز پارچه و پرده را معرفی کنید و به کودک اجازه دهید آن اشیا و کاربرد آنها را در نظر بگیرد. از اشیاء غیر معمول یا مواردی که به طور مرتب استفاده نمی‌شوند استفاده کنید. همچنین می‌توانید با درخواست از برخی کودکان از آنها بخواهید نحوه استفاده از وسایلشان را به همه همکلاسی‌های خود نشان دهند. علاوه بر این، می‌توانید از کودکان بخواهید که ایده‌های تبلیغاتی سرگرم‌کننده تولید کنند و آن‌ها را جلوی کلاس قرار دهند.

به یاد داشته باشید که از دانش آموزانی که بهترین ایده ها را در کلاس ارائه کرده اند با تشویق گرم قدردانی کنید. این یک فعالیت عالی برای تقویت توانایی تفکر خارج از چارچوب کل کلاس است.

تفکر تحلیلی در کودکان
فعالیتهایی با راه حل های متعدد از جملع کارهایی است که می توان برای تقویت تفکر تحلیلی در کودکان در نظر گرفت.

فعالیت هایی که شامل راه حل های متعدد است

شما این فعالیت را با معرفی برخی مسائل به دانش آموزان و دادن زمان کافی برای پردازش آنها آغاز می‌کنید تا بتوانند راه حل‌های متعددی، حداقل بیش از دو راه حل برای یک مشکل ارائه دهند. شما باید مشکل را با توجه به نمره دانش آموز تعیین کنید. اینها جنبه‌های مهم فعالیت برای یادگیرندگان جوان است.

علاوه بر این، می‌توانید با اختصاص دادن دانش آموزان به گروه های کوچک، یک رویکرد مشارکتی را امتحان کنید. برای دانش‌آموزان دبیرستانی، می‌توانید چالش کمی سخت‌تر را به آنها اختصاص دهید. اگر دانش آموزی به تحقیق علاقه مند باشد، این فعالیتها می‌توانند علاقه او را برانگیزند. آنها همچنین می‌توانند در حین بررسی این مشکلات به اطلاعات و حقایق مختلفی دست یابند.

در مورد موضوعات، شما می توانید از مسائل مربوط به گرم شدن کره زمین، کاهش سطح آب های زیرزمینی، جنگل زدایی و غیره استفاده کنید. بهترین قسمت در انتخاب این موضوعات این است که کودکان می توانند برای یافتن راه حل های عملی و واقعی برای این چالش‌های زندگی واقعی تلاش کنند.

تفکر تحلیلی در کودکان
یکی دیگر از فرآیندهای موثر که از طریق آن می‌توانید توانایی حل مسئله را در کودکان پرورش دهید، معرفی فعالیتهای طوفان فکری در هوم اسکول یا مدارس خانگی آنلاین است.

برگزاری جلسات طوفان فکری مناسب

یکی دیگر از فرآیندهای موثر که از طریق آن می‌توانید توانایی حل مسئله را در کودکان پرورش دهید، معرفی فعالیتهای طوفان فکری در هوم اسکول یا مدارس خانگی آنلاین است. همچنین می‌توانید این فعالیتها را با اختصاص دادن دانش آموزان به گروه‌های مختلف انجام دهید.

شما می‌توانید این فعالیت خاص را با تعیین وظایفی مانند نحوه حل تعارضات واقعی مانند وقایع تاریخی شروع کنید یا همچنین می‌توانید از دانش آموزان بخواهید که در مورد پایان های جایگزین برای رویدادهای خاص فکر کنند.

با توجه به سطح درک خود، از آنها بخواهید که افکار خود را با جزئیات توضیح دهند. این وظیفه یک مربی است که به آنها کمک کند تا راه‌های بهتری برای حل مشکلات پیدا کنند. از طریق این فرآیند، می‌توانید یک محیط یادگیری مثبت را در بین فراگیران خود در طول آموزش در خانه تشویق کنید.

تفکر تحلیلی در کودکان
اسباب‌بازی‌هایی که به مهارتهای خاصی نیاز دارند شگفت‌انگیز هستند، زیرا بچه‌ها را به فکر کردن، تجزیه و تحلیل و مرتب‌سازی وادار می‌کنند.

بازی هایی برای بهبود مهارتهای تحلیلی کودکان

بازی‌های رومیزی، چیدن اسباب‌بازی‌ها، بازی‌های کارتی و اسباب‌بازی‌هایی که به مهارتهای خاصی نیاز دارند شگفت‌انگیز هستند، زیرا بچه‌ها را به فکر کردن، تجزیه و تحلیل و مرتب‌سازی وادار می‌کنند. کتاب‌ها نیز توصیه خوب دیگری هستند زیرا نیاز به تفکر دارد و به کاوش‌های بسیار مهمی منجر می‌شود که ویژگی مشترک افراد با مهارتهای تحلیلی خوب است. همچنین کتاب‌های انتخابی باید خلاق‌تر از کتاب‌های معمولی باشند تا تعامل بچه‌ها را افزایش دهند.

مشاغل خوب برای افرادی با مهارتهای تحلیلی بالا چیست؟

فرصتهای زیادی مانند حسابدار، مهندس، کارآگاه، وکیل، نویسنده فنی، تحلیلگر تجاری، تحلیلگر داده و غیره وجود دارد. اینها افرادی هستند که داده‌ها و اطلاعات را تجزیه و تحلیل می‌کنند یا از کسب‌وکارها و نحوه پیش‌بینی‌ها مراقبت می‌کنند. این تنها زمانی کار می‌کند که فرد بتواند موقعیت کامل را به طور انتقادی تجزیه و تحلیل کند و به تصمیمی برسد.

تصمیم گیری همچنین مستلزم انجام تحقیق، تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات و سپس یافتن راه حل و انتقال آن به همتایان است. بنابراین، گزینه های شغلی زیادی برای افرادی با مهارتهای تحلیلی بالا به دلیل فناوری وجود دارد که چنین مهارتهایی را می‌طلبد.

 

 

 

 

   مطالبی که می‌تواند برای شما مفید باشد :

   کودکان پیش دبستانی و توصیه هایی برای والدین

   مهارت حل مسئله در کودکان

 

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
دسترسی سریع