ویتامین‌ها – قسمت دوم

ویتامین ها قسمت دوم
خلاصه آنچه در این مطلب خواهید خواند

ویتامین‌ ها و مواد معدنی گروهی از مواد تغذیه کننده هستند که بدن ما برای انجام تعداد زیادی از فعالیتهای طبیعی اش به آنها نیاز دارد. با این حال، این مواد تغذیه کننده در بدن ما تولید نمی‌شوند و باید از غذایی که می‌خوریم به دست آیند. در مطلب ویتامین‌ها قسمت اول با ویتامین آ، ب1، ب2، ب3، ب5، ب6، نقش آنها و خوراکی هایی که حاوی آنها هستند آشنا شدیم و در این مطلب با سایر ویتامین‌ها آشنا می‌شویم و امیدوارم برای شما دوست عزیز مفید باشد.

ویتامین ها قسمت دوم

نقش ویتامین ب 6 در بدن

ویتامین ب 6 باعث تولید هموگلوبین خون (یا پروتئین خون که اکسیژن را به سراسر بدن حمل می‌کند) می‌شود، باعث رشد مغز کودکان و عملکرد بهتر برای افراد در تمامی سنین مورد نیاز می‌شود. به تولید هورمون تنظیم کننده خلق و خوی، هورمون مقابله با استرس و تنظیم ساعت خواب کمک می‌کند.

چه خوراکی هایی ویتامین ب 6 دارند؟

ویتامین ب 6 در مواد غذایی مانند سینه مرغ، سینه بوقلمون، ماهی، فلفل، اسفناج، سیب زمینی، کلم بروکلی، نخود سبز، آووکادو، موز، آلو خشک، بادام زمینی، تخمه آفتاب گردان، فندق، نخود و عدس یافت می شود. سبوس گندم و تخمه آفتابگردان نسبت به سایر خوراکی‌ها بیشترین مقدار ویتامین ب 6 را دارند.‌

ویتامین ها قسمت دوم

نقش ویتامین ب 7 در بدن

نام دیگر ویتامین ب 7 بیوتین است که با نام ویتامین اچ نیز شناخته می‌شود. کمبود بیوتین در بدن موجب ریزش مو می‌شود و وجود آن رطوبت مو را حفظ می‌کند، باعث تقویت لایه خارجی ناخن‌ها می‌شود و از شکستن آن‌ها جلوگیری می‌کند، متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن چربی ها، کربوهیدراتها و پروتئینها در بدن را افزایش می‌دهد، به کاهش وزن، تنظیم قند خون و کاهش سطح قند خون کمک می کند، کلسترول مضر خون را کاهش می دهد، از حمله قلبی و سکته مغزی پیشگیری می‌کند، از بافتهای عضلانی و استخوا‌نها محافظت می‌کند و در صورت آسیب، آنها را ترمیم و بازسازی می‌کند و در آخر به سلامتی سیستمهای مختلف عصبی و کاهش آسیبهای عصبی کمک می‌کند.

چه خوراکی هایی ویتامین ب 7 دارند؟

ویتامین ب 7 در مواد غذایی مانند تخم مرغ، لوبیا، نخود فرنگی، عدس، سویا، گردو، پسته، کشمش، بادام، قارچ، موز، کلم بروکلی، گل کلم، آووکادو، لبنیات، پیاز، اسفناج، گوجه فرنگی و ماهی سالمون یافت می‌شود و مقدار ویتامین ب 7 موجود در بادام بیشتر از سایر خوراکی‌هاست.

ویتامین ها قسمت دوم

نقش ویتامین ب 9 در بدن

نام دیگر ویتامین ب 9 اسید فولیک یا فولات است که سیسمی عصبی بدن را سالم نگه می‌دارد، جریان خون در بدن را بهبود می‌بخشد، از ریزش مو جلوگیری می‌کند، سرعت بهبود زخم ها را بیشتر می‌کند و نقش مهمی در تشکیل نخاع جنین دارد.

چه خوراکی‌هایی ویتامین ب 9 دارند؟

ویتامین ب 9 در مواد غذایی مانند اسفناج، سبزی هایی با برگ تیره، مارچوبه، شلغم، چغندر، سویا، جگر گاو، ریشه سبزیجات، غلات کامل، جوانه گندم، گندم، بلغور، لوبیا قرمز، لوبیا سفید، دانه ی ماش،  ماهی سالمون،  آب پرتقال،  آووکادو، شیر یافت می‌شود. مارچوبه و عدس بیشترین مقدار ویتامین ب 9 را در میان خوراکی‌ها دارند.

ویتامین ها قسمت دوم

نقش ویتامین ب 12 در بدن

نام دیگر ویتامین ب 12 کوبالامین است که برای سلامت بافت عصبی و عملکرد طبیعی مغز اهمیت دارد، در تولید گلبول‌های قرمز (کمبود آنها باعث کمخونی می‌شود)، سوخت و ساز بدن، تولید انرژی و جذب اسید فولیک نقش دارد.

چه خوراکی‌هایی ویتامین ب 12 دارند؟

ویتامین ب 12 در مواد غذایی مانند گوشت گاو، ماهی، ویژه ماهی ساردین و ماهی تن، گوشت مرغ و پرنده، گوشت بره، محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست، تخم مرغ یافت می‌شود و بیشترین مقدار این ویتامین در لبنیات است.

ویتامین ها قسمت دوم

نقش ویتامین ث در بدن

نام دیگر ویتامین ث اسید اسکوربیک است که باعث تحریک تولید کلاژن می شود. ویتامین ث یک آنتی اکسیدان (ترکیباتی در بدن که از آسیب سلول ها جلوگیری می‌کند) قوی است، به بهبود زخم کمک می کند، از پوست در برابر آلودگی ها مراقبت می کند، سبب تقویت مو می شود، ایمنی بدن را بالا می برد، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد و از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری می کند.

چه خوراکی هایی ویتامین ث دارند؟

ویتامین ث در موادغذایی مانند سیب زمینی، توت فرنگی، آناناس، کلم قمری، انبه، پاپایا، شلغم، کیوی، فلفل دلمه ای، کلم بروکلی یافت می شود و مقدار آن در توت فرنگی بیشتر از بقیه میوه‌ها و خوراکی‌هاست.

ویتامین ها قسمت دوم

نقش ویتامین ای در بدن

ویتامین ای نیز مانند ویتامین ث یک آنتی اکسیدان قوی است که از آسیب سلولها جلوگیری می‌کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، از پیری زودرس جلوگیری می‌کند و سیستم بینایی را تقویت می‌کند.

چه خوراکی‌هایی ویتامین ای دارند؟

ویتامین ای در مواد غذایی مانند دانه‌ی آفتابگردان، روغن زیتون، بادام، فندق، بادام زمینی، انبه، آووکادو، کلم بروکلی، اسفناج، کیوی، گوجه فرنگی و . . . یافت می‌شود و دانه ی آفتابگردان بیشترین مقدار ویتامین ای را در میان خوراکی‌ها دارد.

ویتامین ها قسمت دوم

نقش ویتامین دی در بدن

ویتامین دی به جذب شدن کلیسم در بدن، ساخت استخوان و داشتن استخوانهای قوی و سالم کمک می‌کند، مانع از نازک شدن استخوان و شسکته شدن استخوانهای ضعیف می‌شود، به عملکرد ماهیچه‌ها و سیستم ایمنی کمک می‌کند و خطر به زمین افتادن افراد هنگام پیری و سالخوردگی را کاهش می‌دهد.

چه خوراکی هایی ویتامین دی دارند؟

مهمترین منبع دریافت ویتامین دی در بدن نور خورشید است. ویتامین دی در مواد غذایی مانند ماهی‌های چرب (سالمون، تن)، جگر گاو، پنیر، قارچ و زرده تخم مرغ یافت می‌شود. ماهی سالمون بیشترین مقدار ویتامین دی را در میان خوراکیها دارد.

ویتامین ها قسمت دوم

نقش ویتامین کا در بدن

ویتامین کا به ساخت پروتئین‌هایی که برای لخته شدن خون و ساخت استخوان‌ها ضروری هستند، کمک می‌کند، به تولید بافت استخوانی سالم کمک می‌کند، باعث سلامت استخوان ها می‌شود، تراکم استخوان ها را افزایش می‌دهد، باعث کاهش خطر شکستگی می‌شود، به بهبود حافظه افراد مسن کمک می‌کند، به کاهش فشار خون کمک می‌کند، باعث راحت شدن حرکت خون در بدن می‌شود و خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

چه خوراکی هایی ویتامین کا دارند؟

مهمترین منابع غذایی حاوی ویتامین کا عبارتند از چای سبز، اسفناج، شلغم، گل کلم، کلم پیچ، مارچوبه و کاهو، جگر، پنیر، شیر، زرده تخم‌ مرغ و سبزیهای خشک شده مانند ریحان و آویشن بیشترین مقدار ویتامین کا را دارند.


مطالبی که می تواند برای شما مفید باشد :

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
دسترسی سریع